Pages

Monday, May 7, 2012

Aku 'sakat' kau boleh. Tapi ko kena respek aku!


Tengok orang lain kena prank memang seronok. Tengok orang lain kena sakat atau bahan pon seronok. Itu fitrah. Fitrah hati yang agak busuk. Gelakkan orang lain memang best, apatah lagi kalau kita yang membuatkan orang itu ditertawakan. Memang terasa diri inilah orang yang pandai menyakat dan menjadikan orang lain tertawa. Bangga pandai menyakat sebab tidak semua orang ada skills itu. 




Orang yang paling tidak tahan disakat, dibahan atau diacah-acah biasanya dialah paling kuat menyakat, membahan dan mengacah-acah.


Pabila orang yg diusiknya marah, dia merasa lucu & menganggap kawannya itu tidak sporting walaupun sudah lama kawannya itu bersabar.


Tapi pabila dia diusik walaupun dengan usikan level 1 atau level amatur, POWW melenting dia bukan main bagaikan kawannya itu telah membuat dosa paling besar didunia. 


Kadangkala, bukanlah kawannya itu mengusik pon, tetapi dengan ilmu sarkas dan sinis yang dia ada, dia sendiri pula terasa kawannya sedang mengenakannya. Dia bukan sahaja rasa kawannya sedang mengusik, tetapi rasa bagai diperli atau dikutuk habis-habisan.



Itulah norma manusia. 



Menyakat dan menggelakkan orang lain sampai bagai hilang maruah kawannya tidak menyebabkan dia rasa bersalah. Dia tidak akan rasa kehormatan kawannya digugat pun. Tapi kalau bab kehormatan dia, dia paling cepat mengatakan, "ko respek skit aku boleh tak?"



Harapnya kita tidak sebegitu rupa. 




Apalah agaknya ubat untuk penyakit sebegini?



Pyanuddin al-Helmy, SS Mansion

2 comments:

Anonymous said...

penulisan akhi pian biasanya waq'ie. ape yg berlaku?

Pyanuddin al-Helmy said...

Tidaklah waqie mana tulisan yang ini. Rasanya tulisan ini alami.