Saturday, May 24, 2014

Almost there mate!


Tak yakin mampu buat lebih dari cukup makan.
Tak sanggup berkorban.
Takut untuk sedikit berbeza dari orang lain.
Rehat lebih syok.
Okay untuk settle in as mediocre.
Asalkan dapat apa aku nak.


All these lines put you just a step backward to achieve success in life


It is not so much on how genius, talented or rich you are to be successful.


Push over the limit!!


And always be ready to sacrifice and be perseverance, then the victory will be ready for us.


InshaAllah




Thursday, April 17, 2014

Isu Wardina tegur Ust. Don.

General as-Sisi, mengetuai rampasan kuasa tentera dari kerajaan sah Mesir


Saya tidak nampak ada kesalahan untuk Wardina tegur Ust. Don publicly macamtu. Orang persoalkan kenapa tidak ditegur senyap-senyap seperti melalui personal message, call personally atau hantar email ke? Bukan kah itu lebih beradab?


Persoalan orang ramai ini ada asasnya tetapi ianya tidak kena dengan situasi kenyataan Ust. Don. Ini kerana kenyataan Ust. Don adalah kenyataan yang sampai ke segenap lapisan masyarakat kerana beliau berstatus ustaz selebriti, ramai orang mendengarnya & ramai juga yang mempercayainya walaupun kenyataannya tidak berasas.


Apa masalah dengan kenyataan ustaz Don itu? Jujurnya, saya skeptikel bahawa ramai dari yang melenting-lenting ni tahu apa isu sebenar yang muncul dari kenyataan ustaz Don, sehinggakan orang ramai tidak berpuas hati termasuk Wardina.


So apa isunya dengan kenyataan Ust. Don? Saya bahagikan kepada dua jenis isu. Pertama ialah isu menganjurkan orang ramai untuk memahami agama dengan cara yang tidak tepat dimana ini ialah isu asas. Yang kedua ialah isu menuduh & memfitnah serta memberi gambaran yang buruk kepada perjuangan Muslim Brotherhood tanpa alasan & bukti.


Isu pertama: Menganjurkan orang ramai untuk memahami agama dengan cara yang tidak tepat. Apa cara yang tidak tepat itu? Cara yang benar dalam memahami agama adalah meletakkan kebenaran yang mutlak hanya dari apa yang bersumberkan al-Quran & As-Sunnah (Q&S). Selain dari Q&S, ianya boleh jadi benar atau jadi salah termasuklah ilmu yang datang dari alim ulama'. Ini kerana islam menegaskan bahawa hanya para rasul sahaja yang maksum iaitu tidak akan membuat kesalahan. Dilihat ust. Don menganjurkan agar kita mempunyai sikap taqlid terhadap apa sahaja ulama' besar cakap tanpa perlu dipersoalkan - jelas apabila Ust. Don sebut "kita kena yakin itu guru kita, mesti dia cakap berdasarkan ilmu", walaupun apa yg guru itu buat tampak tidak berasas. Ditambah pula untuk membenarkan sikap taqlid buta itu, ditekankan Ust bahawa Dr. Ali Jumuah pernah bermimpi berjumpa nabi yang boleh membawa maksud Dr. Ali Jumuah ini hebat, super soleh, mulia & kenyataannya mestilah tepat. Apa perasaan pendengar? Perasaannya ialah kenyataan dari Dr. Ali Jumuah ini selolah-olah tidak akan salah. Takut-takut dianggapi ianya mendapat 'pengiktirafan' dari nabi, naudzubillah. Ditekankan lagi oleh Ust Don bahawa ilmu yang datang dari guru pasti benar iaitu dengan beliau menyebut tentang anak murid Dr. Ali Jumuah iaitu Syeikh Usamah yang mulia seringkali menyampaikan ilmu dengan permulaan "kata syeikh aku..., kata syeikh aku... (Qola syaikhi)". Sedangkan unjuran dalam mehami ilmu agama ialah Qolallah iaitu berfirman Allah dan juga Qola rasulullah iaitu Rasulullah bersabda.


Isu kedua ialah masalah menuduh & memfitnah Muslim brotherhood (MB) yang kononnya nak tutup Al-Azhar lepas dapat pemerintahan (berbulan-bulan juga Dr. Mursi jadi Presiden, takda pula al-Azhar ditutup ya?). MB juga dituduh dengan menyatakan bahawa kebanyakkan pengikutnya adalah dari kalangan salafi wahabi. Apabila beliau dipersoalkan tentang tuduhan ini, Ust. Don menjawab dalam video lain bahawa "itu orang lain kata (guru), saya hanya menyampaikan" - sebenarnya ia tidak menjelaskan pun malah tidak bertanggungjawab terhadap ilmu yang disampaikan. Ini juga menyanggahi disiplin mendapatkan & menyampaikan ilmu, apatah lagi dalam menyampaikan ilmu & info berkenaan agama. Lihat bagaimana masalah kedua ini juga muncul disebabkan masalah pertama iaitu taqlid buta (mendekati makna ta'sub pada guru) malah lagi buruk fitnah dan tuduhan tanpa bukti muncul hasil dari ketaqlidan itu. Itulah akibatnya apabila asas ilmu islamnya adalah Qola syaikh! Sub question adalah kenapa salafi wahabi yang dipilih? Jawapannya mudah sahaja, kerana masyarakat Malaysia tak tahu pun apa sebernarnya salafi wahabi tu, yang penting ianya membawa konotasi negatif. Wahabi itu adalah satu label yang dihentam-keromokan kepada siapa-siapa sahaja yang berbeza dengan penuduh, dengan itu patahlah segala hujah orang yang dilabelkan sebagai wahabi walaupun hujahnya lebih benar. Kena pula masyarakat kita memang jarang tengok hujah & label lebih diutamakan, maka menyatakan pendokong MB sebagai wahabi membawa kesan yang amat besar terhadap masyarakat melayu khasnya. Ianya mewujudkan persepsi negatif kepada perjuangan MB. Berdasarkan isu pertama & kedua juga, pendengar ceramah ini diyakinkan bahawa benarlah fatwa menghalalkan darah MB dan penyokongnya yang menentang rejim tentera yang telah merampas kerajaan sah Mesir yang dipilih rakyat melalui pilihan raya.


Apa kesannya kepada kita?

1. Kita akan terdedah kepada memahami & mengamalkan islam yang tidak tulen kerana ia tidak datang seratus peratus dari Al-Quran & Al-Sunnah. Berkemungkinan islam yang kita fahami datang dari anggapan-anggapan, pengalaman peribadi, hikayat, cerita mistik, tuduhan & interpretasi yang songsang.

2. Kita akan terdedah kepada budaya taqlid kepada Ustaz. Dengan ini tidak hairan ramai yang melenting bila ada orang menegur ustaz terutamanya apabila yang ditegur itu adalah ustaz kegemarannya.

3. Sikap taqlid buta tidak lain tidak bukan mendedahkan kita kepada kejumudan pemikiran  (ie: mundur, katak dibawah tempurung) dan kepada fatwa-fatwa songsang.

4. Kesongsangan fatwa terhadap MB dan penyokongnya sebenarnya menjadikan orang yang mempercayainya sebagai duri dalam daging kepada perjuangan islam itu sendiri secara tidak langsung.

Banyak lagi kesan buruk boleh dilistkan tetapi bagi saya yang paling buruk adalah apabila kita diajar bahawa dalam memahami islam, perkara-perkara yang tidak bersandarkan Quran dan sunnah boleh dijadikan dalil dan sandaran. Kesan ini bukan disekitar isu ini sahaja, tetapi ia memberi kesan kepada kita kepada segenap kehidupan dan amalam seharian kita sebagai orang islam.


Kembali kepada persoalan asal iaitu, kenapa tidak menjadi kesalahan untuk menegur kesilapan seorang ustaz secara tidak personal?


1. Kesalahan yang dibuat atau perkara yang diminta penjelasan ini bukan bersifat peribadi tetapi ianya merupakan kenyataan yang membentuk pandangan umum. Jika pandangan umum sudah salah, ia wajar dibetulkan secara umum juga. Jika teguran dibuat secara tertutup, pendengar yang sudah percaya dengan pandangan yg menghampiri fatwa ini tidak akan diperbetulkan. Maka disini bukan sahaja Ust. perlu dipersoalkan, tetapi wajib diperbetulkan juga pegangan masyarakat muslim yang mempercayai dengan asas yg songsang dalam mendapatkan ilmu islam dan dalam mempercayai 'fatwa'. Dengan itu, teguran yang dibuat adalah amar ma'ruf nahi mungkar yang wajib dilaksanakan bagi yang berkemampuan dan amar maruf nahi mungkar ini wajib dilaksanakan ke segenap lapisan masyarakat. Selemah-lemah iman adalah yang hanya membenci kemaksiatan dalam hati dan tugas amar maruf nahi mungkar bukan hanya digalas dibahu ustaz-ustaz tetapi keatas bahu seluruh umat muslimin.


2. Tidakkah menegur orang yang berilmu secara open itu tidak beradab lagi biadap? Sekali lagi saya katakan ini bukan teguran kesalahan peribadi, tetapi ini adalah teguran terhadap kenyataan yang membentuk pandangan masyarakat umum. Lupakah kita pada seorang sahabat Rasulullah SAW yang dikuburkan sebelah kubur baginda, yang sering berdakwah dan berjihad bersama baginda ketika hayatnya dan yang juga dikatakan Rasulullah bahawa jika ada nabi selepas Muhammad pastilah dia. Dia lah Umar al-Khattab yang diperingatkan dengan pedang dikhalayak ramai ketika beliau sedang berceramah oleh seorang rakyat marhaen. Umar dengan gembira menyatakan kesyukurannya kerana Allah sediakan orang utk menegurnya jika dia ada buat salah. Itulah sifat ilmuan malah pemimpin yang tawadhu', sedar diri lemah dan berpotensi untuk berbuat salah. Adakah rakyat marhaen tadi tidak beradab terhadap Umar al-Khattab yang sentiasa mendampingi Rasulullah? (bukan setakat mimpi nabi, mendampingi lagi gitteww).


Apakah menuduh penegur-penegur sebagai satu usaha untuk menjatuhkan beliau? Di manakah tawadhu' disitu sehingga tidak boleh ditegur?


Pyanuddin al-Helmy
D Floor, Pariser

**artikel diedit untuk membetulkan ejaan & beberapa struktur ayat pada hari Jumaat 18/04/2014.

Thursday, July 4, 2013

Some reactions in facebook on recent Egypt's military coup 3 July 2013


Some of the reactions observed in facebook. Pray for Dr. Mursi, Muslim Brotherhoods, islamist, Syria, Gaza, Palestine and Egypt's bettterment.
































Wednesday, August 29, 2012

Transgender & Child Birth


One of the greatest act of worship that a female muslim may do is going through the pain of giving childbirth which a male muslim can't. If she dies during giving birth, she is considerd as died while bearing witness of the truth (syahid). Female muslim is blessed with that kind of opportunity despite of they can't do certain act of worship that male muslim can do.

I'm just thinking how a m
uslim that 'transexualled' himself to a female may do such great act of worship. I am sure that they are aiming high to impress Allah.

My suggestion for their daily muhasabah is, "Let be a male and obidient to Allah till die, then ask Allah to change my gender once I'm in heaven".

p/s: their in the last paragraph = male that has tendency to be female, but not yet transgenderred

Pyanuddin al-Helmy, SS Mansion

Tuesday, August 21, 2012

Saya Berusaha untuk Hidup di bawah Naungan Pembukaan/Muqaddimah [Syawal 1433]


Setiap suatu perkara ada pembukaan. 

Tujuan pembukaan adalah untuk memberi gambaran kasar kepada content utama perkara tersebut. Tujuan lain pembukaan ialah memberi mindsetting supaya dapat bersedia untuk memahami perkara yang nak disampaikan. Contohnya, apabila suatu majlis bermula, emcee akan memberitahu tujuan majlis dan apakah jadualnya supaya ahli majlis dapat menyusun waktu sepanjang majlis. Tujuan lainnya lagi adalah nak membentuk suasana. Sebagai contoh, akan ada adegan terkejut atau adegan meremangkan bulu roma di awal-awal movie hantu. Selain itu, pembukaan memberikan pelbagai kesan lain dalam penerimaan pendengar terhadap content yang akan disampaikan.

Saya berusaha untuk hidup di bawah naungan surah al-Fatihah.

Surah ini memang kena dengan namanya, kedudukannya dalam susunan surah-surah al-Quran dan kewajipannya untuk dibaca dalam setiap rakaat solat sebelum dibaca ayat-ayat Quran lainnya. Allah Maha Adil, meletakkan sesuatu tepat ditempatnya.

Pernah saya terfikir, boleh tak baca surah al-Fatihah atau sebahagian ayatnya selepas kita tamat baca Fatihah wajib dalam solat kita? Agak tidak sesuai kalau lepas kita baca muqaddimah, kemudian kita baca muqaddimah lagi kan?

7 ayat yang penuh makna di dalam surah ini. Pastinya dimulakan dengan melafazkan sesuatu yang diselarikan dengan niat iaitu moga-moga apa yang dibuat sentiasa ikhlas kerana Allah SWT. Itulah basmalah.

Pertama-tamanya, kita memahamkan diri kita bahawa perkara pertama-tama dalam setiap detik hati kita, tindak-tanduk kita dan sebab kita buat suatu keputusan hendaklah kembalikan kepada Allah (merujuk kepada ayat 2). Setiap perkara dalam kehidupan kita membuatkan kita kagum & berterima kasih kepada Allah. Hatta kemampuan kita untuk membaca al-Fatihah ini juga kita kembalikan kepujian kepada Allah dengan penuh rasa kesyukuran. Ayat ini memang muqaddimah kepada setiap insan yang sedar dirinya kerdil dan hamba yang sedang dimiliki oleh Allah SWT.

Bersyukur kepada Allah SWT yang sangat mengasihi & menyayangi kita sebagai hambaNya adalah perkara pertama yang kita letakkan dalam minda kita tentang kehidupan kita. Inilah muqaddimah kita setiap kali bangun tidur di pagi hari.

Mari kita renung ayat-ayat dalam surah ini. Cuba kita memahami bagaimana surah al-Fatihah ini adalah muqaddimah kepada seluruh isi kandungan al-Quran.

Al-fatihah adalah muqaddimah kepada asas kita memahami apakah itu islam dan di atas foundation apakah islam itu berada.

Bayangkan... Bukan bayangkan, tetapi sedarlah bahawa, inilah doa (surah al-Fatihah) yang diajarkan Allah kepada manusia, maka janganlah kita take for granted. 

Banyak doa yang ma'thur (popular) yang kita muslim tak hafal atau dengan kata lainnya kita sangat banyak terlupa apakah permintaan yang bagus untuk kita propose pada Allah. Akan tetapi, kerana kasihnya Allah kepada hamba-Nya, Allah mewajibkan kita menghafalnya dan mewajibkan untuk membacanya di dalam setiap rakaat solat kita. Allahuakbar! Sangat besar Rahmat Allah SWT berikan kepada kita. Semoga Allah berikan yang terbaik kepada kita semua.

Sebagai muqaddimah kita dalam menjalani kehidupan kita sebagai seorang muslim, adalah wajib bagi kita untuk sentiasa memohon petunjuk daripada Allah SWT. Ini kerana kita sebenarnya tak tahu bagaimanakah kita sepatutnya menjalani kehidupan di dunia ini melainkan tekaan-tekaan kita atau melalui ajaran nenek-moyang kita. Kita tahu, al-Quranlah petunjuk itu (al-Baqarah, 2 ayat 2). Menyedari akan hal ini, menjadi task utama kita di kehidupan dunia ini sentiasa memohon petunjuk dari Allah setiap masa, setiap ketika malah menjadi kewajiban kita untuk mencari petunjuk-petunjuk itu. Tanpa petunjuk dan rahmat Allah Ta'ala di dunia ini, kita akan terjerumus dalam neraka Jahannam. (Merujuk kepada al-Fatihah,1 ayat 6 dan 7).

Kita minta hidayah kan? Perkara pertama yang kita minta dalam hidup mestilah hidayah-hidayah dariNya. Inilah yang UTAMA dan SENTIASA dipinta, bukan duit, bukan isteri, bukan anak-anak, bukan bahagia, bukan harta, bukan kuasa dan bukan kejayaan. Bolehlah meminta perkara-perkara ini, selepas kita meminta hidayah & berusaha untuk securekan ianya dalam hidup kita.

Walaubagaimanapun, untuk menjadikan permintaan hidayah kita itu di'luluskan' Allah SWT, wajiblah kita membuat apa yang kita janjikan di dalam ayat sebelumnya (al-Fatihah, 1 ayat 5) iaitu "solely to Allah, I submit."

Solely to Allah I submit. Tidak sesekali kita sandarkan kepada perkara lain yang juga makhluk Allah SWT. Tidak kepada duit yang kita anggap akan menenangkan jiwa kita. Tidak kepada sponsor yang akan memberi duit kepada kita. Tidak kepada ibubapa yang akan menunaikan permintaan kita. Tidak kepada isteri kita yang akan menyiapkan hidangan atau melayani kita dan tidak kepada kerehatan yang banyak yang kononnya menyegarkan badan kita.

Di dalam sebuah Hadis Qudsi, Rasullullah SAW memberitahu kita bahawa Allah bedialog dengan kita setiap kali kita membaca surah ini. Subhanallah. Bercakap dengan siapakah yang paling baik kalau bukan berdialog dengan Allah SWT, tuhan yang menjadikan kita sihat dan hidup hingga kini, tuhan pemilik semesta alam.

Kesimpulannya, kehidupan yang membawa ke syurga adalah kehidupan di bawah naungan makna & mesej surah ini. Setiap ayat Quran yang kita baca adalah berasaskan keimanan & perlaksanaan kita terhadap al-Fatihah, maka fahamilah Qurah dengan rangka al-Fatihah.


Pyanuddin al-Helmy,
SS Mansion




Saturday, July 28, 2012

Titik Tolak Memperoleh Keberkatan Masa

 
Allah memiliki masa kerna masa adalah salah satu dari makhluk ciptaan Allah. Allah menjadikan masa untuk alam ini & untuk manusia-manusia.

Tidak hairan bagaimana ada manusia yang masanya diberkati ada yang tidak.

Di dalam surah an-Naziat Allah menceritakan bahawa Allah menciptakan siang dan malam baru menciptakan bumi dimana siang dan malam ini menggambarkan penciptaan masa.

Logik bukan bagaimana 1 hari di akhirat sama dengan ribuan tahun di dunia? Logik juga bagaimana ada mayat-mayat tidak reput memandangkan masa (time) adalah salah satu faktor kepada proses pereputan.

Maka kelakar apabila orang tidak beriman mengatakan bagaimana mungkin hari akhirat itu abadi kerana mereka berkata dalam konteks 'masa' dunia yang ada penghujungnya. Begitu juga persoalan2 seperti, "boringnya duduk di syurga kalau seumur hidup buat benda sama". Bukankah boring itu faktornya masa? Dan, betulkah buat benda yg sama je di Syurga nanti?. Itu semua dalah kata-kata orang yang ragu (tidak beriman/percaya)

 Gambar hiasan: Abadi/Eternal
Kerana masa dunia juga ada manusia yang tidak boleh terima bahawa Allah itu memang sedia ada lalu mempersoalkan bila Allah mula wujud dan siapa lahirkan Allah? Sekali lagi mereka tidak faham bahawa masa ialah makhluk ciptaan Allah

Ya Allah, kurniakanlah kami ketetapan iman dan berkatilah masa-masa kami. Kami tidak mahu menjadi orang yang rugi. Maga pimpinlah kami supaya memenuhkan masa kami dengan sentiasa beriman kepada-MU, sibuk dengan mengerjakan amal-amal Soleh, sentiasa berpesan-pesan kepada kebenaran & sentiasa berpesan-pesan akan kesabaran (ref Al-Ahsr).
Pyanuddin al-Helmy, SS Mansion

Tuesday, July 3, 2012

Da'ie Telan_jang


Pernah tak bayangkan tiba-tiba kita terbogel depan orang ramai? 

"Eww! kotor gila imaginasi you!!", kata rakan seusrah. Semenjak bila pula guna I You dalam usrah ni? (peluh besar di atas kepala)

Ah takde. Ini suatu paksaan. Siapa suruh baca artikel ini. Cuba bayangkan juga tiba-tiba kita bertelanjang depan orang ramai. Depan keluarga, depan rakan seusrah, depan classmate/officemate, depan kaunter tiket bas dan dikedai makan.

"Geli-geleman weii pikir benda tu, rasa mcm ternoda weih."

"muntah orang lain tgk!"

"goosebump I naik weih terbayang nightmare mcm tu!" 

"Anta guna I You I You lagi ana naik goosebump aa!"

"naudzubillah minzhalik, ape kes nak terbogel!"

"sejuta tahun aku tak keluar rumah"

Begitulah respon-respon ahli usrah lainnya.

Nak tahu, seorang da'ie itu sentiasa dalam keadaan bogel melainkan.... "Apehal plak!! weii geli..." pintas Razak tak sempat saya habiskan ayat.

Gambar hiasan: Ayam berbogel di jakuzi

Seorang da'ie itu sentiasa dalam keadaan bogel melainkan dia memakai pakaian qudwah dihadapan manusia sekelilingnya. Qudwah yang baik adalah pakaian seorang da'ie.

Terpana saya. Saya sendiri yang terpana dengan kata-kata sendiri sejurus menghabiskan ayat itu didepan ahli-ahli usrah. Rasa macam selalu je terbogel dikhalayak. Aaa malunya, rasa taknak keluar rumah dah. Sejuta tahun saya taknak keluar rumah. huu..

Alhamdulillah, Allah Maha Pengampun.

Mulai hari ini, jangan lupa pakai baju. Jangan jadi da'ie bogel. Pakailah pakaian qudwah baik itu.


Pyanuddin al-Helmy, Pariser