Pages

Tuesday, July 3, 2012

Da'ie Telan_jang


Pernah tak bayangkan tiba-tiba kita terbogel depan orang ramai? 

"Eww! kotor gila imaginasi you!!", kata rakan seusrah. Semenjak bila pula guna I You dalam usrah ni? (peluh besar di atas kepala)

Ah takde. Ini suatu paksaan. Siapa suruh baca artikel ini. Cuba bayangkan juga tiba-tiba kita bertelanjang depan orang ramai. Depan keluarga, depan rakan seusrah, depan classmate/officemate, depan kaunter tiket bas dan dikedai makan.

"Geli-geleman weii pikir benda tu, rasa mcm ternoda weih."

"muntah orang lain tgk!"

"goosebump I naik weih terbayang nightmare mcm tu!" 

"Anta guna I You I You lagi ana naik goosebump aa!"

"naudzubillah minzhalik, ape kes nak terbogel!"

"sejuta tahun aku tak keluar rumah"

Begitulah respon-respon ahli usrah lainnya.

Nak tahu, seorang da'ie itu sentiasa dalam keadaan bogel melainkan.... "Apehal plak!! weii geli..." pintas Razak tak sempat saya habiskan ayat.

Gambar hiasan: Ayam berbogel di jakuzi

Seorang da'ie itu sentiasa dalam keadaan bogel melainkan dia memakai pakaian qudwah dihadapan manusia sekelilingnya. Qudwah yang baik adalah pakaian seorang da'ie.

Terpana saya. Saya sendiri yang terpana dengan kata-kata sendiri sejurus menghabiskan ayat itu didepan ahli-ahli usrah. Rasa macam selalu je terbogel dikhalayak. Aaa malunya, rasa taknak keluar rumah dah. Sejuta tahun saya taknak keluar rumah. huu..

Alhamdulillah, Allah Maha Pengampun.

Mulai hari ini, jangan lupa pakai baju. Jangan jadi da'ie bogel. Pakailah pakaian qudwah baik itu.


Pyanuddin al-Helmy, Pariser

No comments: